Foto: Indigtal Images/ OSLO RUNWAY

Stor bredde på Oslo Runway

Oslo Runway har vokst seg større enn noen gang, og presenterer ikke mindre enn 18 norske designere denne sesongen.

Publisert

Et klart bevis på at det myldrer og gror i norsk motedesign som aldri før. Det skjer svært mye gledelig, både blant de etablerte merkene og de mange nye knoppene som spirer på det norske motetreet.

Det har skjedd mye med organisasjonen bak Oslo Runway også. Det er stiftet et eget selskap, fristilt fra fødselshjelperen This is PR, og den nye organisasjonen har fått starthjelp fra Kulturdepartementet. Et etterlengtet bevis på offentlig anerkjennelse av behovet for en visningsarena for norske merker.

Oslo Runway har også fått flere andre interessante støttespillere. Avinor bidrar til å gjennomføre fotoutstillingen Made in Norway, med bilder av fotografene Julie Pike og Lasse Fløde. De som reiser til eller fra Gardermoen i disse dager kan ikke unngå å se bilder med motiver fra norsk motebransje.

Ildsjel og kreativ leder Ditte Kristensen har også fått med seg andre partnere og bidragsytere. Blant de stiller opp og bidrar med utradisjonelle og stilige visningslokaler. Dermed er Oslo Runway i ferd med å vokse opp og en arena som tiltrekker seg internasjonale pressefolk og influencere som norske designere sårt trenger.

Foto: Indigtal Images/ OSLO RUNWAY

Bohemsk feelgood

Komfortable klær til hverdags og fest, klær som gir kvinner følelsen av velvære. Med behagelige materialer av høy kvalitet og med litt romantisk og bohemsk inspirasjon. Det er suksessoppskriften og kjennetegnet til Line of Oslo. Og SS 18-kolleksjonen var ikke noe unntak: Løstsittende, behagelige, lange kjoler, løs strikk, jumpsuits og masse feelgood-antrekk.

Dempet, klassisk og aktuelt

Foto: Indigtal Images/ OSLO RUNWAY

Moods of Norway fremstår som mer dempet, klassisk og preppy enn tidligere tiders elleville påfunn. Men Moods er fortsatt Moods, selv om den rosa traktoren først og fremst kommer til syne i detaljene. Nettopp detaljer, overflater og materialer av høy kvalitet har vært viktig for Simen Staalnacke og Peder Børresen. I motsetning til de andre som viser under Oslo Runway. Presenterte Moods of Norway høstens kolleksjoner. – Det vi viser på catwalken, kan du kjøpe i butikken en time etterpå. Å vise klær i august som folk skal bruke neste vår er ikke aktuelt lenger, er konsernsjef Jan Egil Flods filosofi. Dermed har Moods lagt seg på samme linje som flere store internasjonale merker. Når vi i tillegg får et stadig større antall leverandører av omgående-kolleksjoner bidrar dette til at innkjøperne endrer sine innkjøpsmønstre i butikkene: Mindre forhåndsordre, mer innkjøp i sesong.

Tom Wood hadde sin visning på SALT på Langkaia og imponerte med sine funksjonelle og tilbakelente antrekk. (Alle foto: Indigtal Images/ OSLO RUNWAY )

Powered by Labrador CMS