Vil ha mer bruk av norsk ull

Mange tar det for gitt at ulla de kjøper i butikkene er norsk. Det er den sjelden. 80 prosent av ulla vår eksporteres. Til tross for at vår egen ull er bærekraftig og Svanemerket baserer vi industrien vår på importert ull og annen fiber fra andre siden av jordkloden.

Publisert

20.-23. april arrangerer Norges Husflidslag konferanse om økt utnyttelse av den norske ulla på Scandic Hell, Stjørdal. Hit kommer hele ullas verdikjede for å diskutere hvordan vi kan utnytte potensialet til den norske ulla bedre.

I høst har debatten om villedende markedsføring rast, og periodevis vært het. Betalingen bonden får for ulla finansierer i noen tilfeller knapt klipperen, mens markedet for norsk ull her hjemme vokser i takt med bevisstheten hos forbrukerne. Mange av dem bryr seg om dyrevelferden. Andre vil ha varer med et så balansert miljøregnskap som mulig. Og hva er egentlig «god kvalitet»?

Aktører innen norsk ullindustri er positive til norsk ull, men tilgangen til norsk ull som er god nok er for liten til at produksjonen kan baseres på det. Hvordan kan vi få mer av den riktig fine ulla? Vi mener at nøkkelen ligger i avl og tiltak i driften hos den enkelte bonde. Derfor er landbruket – bønder og organisasjoner, viktige bidragsytere og deltagere på Ullialt – konferanse for tydelig norsk ull. Konferansen er et av hovedtiltakene under Norges Husflidslags fireårige prosjekt for å løfte norsk ull.

Verdens beste ull

En av foredragsholderne er Per Ivar Selvåg: Da han som sjefsdesigner for Peugeot, skulle selge inn idéene sine for den nye konseptbilen Peugeot Onyx internt, brukte han et bilde av sin mor, etter et fall på ski, iført vadmel for å visualisere kvalitetene ved ull. Det gikk rett hjem, og resultatet er at konseptbilen ble presentert på Paris MotorShow 2012 med vadmel i interiøret. Han kommer til konferansen for å vise konkrete eksempler på hvordan verdens beste ull har et enormt vekstpotensiale.

Elisabeth Magnus i Svanemerket skal snakke om bærekraftig ull. 75 prosent av den norske ulla er svanemerket. Likevel finnes det lite svanemerkede tekstilprodukter til forbrukere. Hvorfor er ikke norske garn og ullklær svanemerket?

Samarbeidspartnere bak arrangementet er Norges Bondelag, Norsk Flid Husfliden, Sifo Forbruksforskningsinsituttets prosjekt KRUS, støttet av Norilia.

Powered by Labrador CMS