jackpot.jpg

Jackpot satser økologisk

Jackpot satser økologisk og bærekraftig. 20 prosent av den totale produksjonen til det danske merket er økologisk. - Men det er ikke nok at plaggene er økologiske, de må følge motebildet og ha riktig stil også, slår direktør Sune Bjerregaard fast.

Publisert

Jackpot viste sin økologiske kolleksjon i intime og spesielle omgivelser i Kolonohagen.

Jackpot inviterte til en intim og spesiell visning i gamle, autentiske lokaler i Kolonihagen ledsaget av økologisk frokost (selvsagt) på Frogner i Oslo for å vise fram noe av sin økologiske kolleksjon. Og fikk vist av økologiske klær er stilige og trendy.

Bjerregard kan fortelle at Jackpot startet sin økologiske stasing i 2007. Først med en t-skjorte. Siden har det blitt stadig mer. Til nå er det produsert rundt en million økologiske Jackpot-plagg.

Sune Bjerregaard (t.h.) og Otto Davidsen, som er ansvarlig for Jackpot i Norge.

Satsingen har fire grunnsteiner: Det skal brukes bæredyktige materialer, produksjonen skal skje under forsvarlige økologiske, sosiale og etiske forhold, det skal være en riktig og rettferdig prising av varene og selskapet skal gi noe tilbake til lokalsamfunnene der produksjonen foregår ved ulike former for donasjoner.

Hvert år produseres en T-skjorte hvor fem euro fra hvert plagg går til gode formål. Hittil er det bygd to skoler i slumområder i Bangla Desh og etablert et prosjekt som tar seg av gatebarn i India. Det jobbes kontinuerlig med å hjelpe bønder med å gå over til økologisk produksjon av bomull og få sertifisert produsenter etter de strengeste sertifiseringsordningene for økologisk og etisk produksjon.

I tillegg til økologisk bomull brukes økologisk lin, resirkulert polyester, tencel og alpakka i Jackpots økokolleksjoner.

Jackpot eies av danske IC Company og er selskapets tredje største merke. Merket selges i 1300 butikker i 21 land og hadde en omsetning på 60 millioner euro i fjor. I Norge selges Jackpot i 80 butikker.

Powered by Labrador CMS