Untitled-1.jpg

Ulluka lanseres 10. oktober

Prins Charles dro det hele i gang i UK i fjor høst, og i år er Norge ett av de landene som følger opp med en ulluke i oktober. Den starter 10. oktober og vil inneholde en rekke aktiviteter for å markedsføre norsk ull og ullprodukter.

Publisert

Ulluka skal promotere norsk ull og ullprodukter.

Illustrasjon: Jeannie Mae Ozon Høydal

Verden rundt vil ullens mange og unike fordeler bli feiret av designere og merkevarer som bruker denne naturfiberen, og i Norge vil det bli spesiell fokus på hvor flinke vi er til å utnytte våre tradisjoner knyttet til ull.

Mandag 10. oktober går startskuddet for den norske ulluken. Foreløpig samarbeider Steen & Strøm og Heimen. Også Dale of Norway, Cecilie Melli, Kari Traa, Tine Solheim, Camilla Bruerberg, sesongens debutanter L&J Norway, iiS of Norway, LillUnn Design (som vakte stor oppsikt på åpningen av Oslo Fashion Week – også internasjonalt), Chill Norway, Nina Skarra og et knippe andre norske designere og merkevarer vil gjerne være med å bygge opp bevisstheten rundt ull som en del av vår norske DNA.

Charles først

Da HRH Prince of Wales Campaign for Wool ble lansert på Savile Row med saueslipp i fjor høst, sørget man for fornyet interesse for ull i både motebildet og innenfor interiørsektoren. Der samarbeider ikoniske merker som Vivienne Westwood, Paul Smith, Alexander McQueen and Burberry Prorsum. Kampanjen ble lansert da Prins Charles så hvor dårlig betalt bøndene hans fikk for ullen, noe som resulterte i at den ble vraket i stedet for å bli brukt. Den samme tendensen finner man i store deler av Europa (i Sverige vrakes minst 2/3 av all ull, i Danmark nesten all lokal ull). Etter at ull kampanjen ble lansert i UK, har bonden fått betraktelig mer betalt for ullen sin.

Norsk ull har høy kvalitet bare man håndterer og utnytter den riktig. Bildet er fra Norilia.

For dårlig håndtering

Både UK, Skottland og Norge har vært i en særstilling når det gjelder ull, på grunn av innsamlings- og håndteringssystemer. I Shetland er det postmannen som samler inn. Men i fjor begynte man å se konturene av at dette ikke lenger svarte seg økonomisk, og hvis ikke grep ble tatt – kunne en hel næring stå for fall. Ull var rett og slett i ferd med å bli et avfallsprodukt fordi ”sannheten” om ”våre” sauer har vært at man enten må avle på ull eller kjøtt. I Tyskland har man til og med utviklet ulløse sauer. Men flere ting er nå i ferd med å snu dette: Prins Charles’ ull kampanje, et norsk forskningsprosjekt, og en helt ny ”mykgjørings prosess” som er utviklet av det delvis norskeide (og Europas mest miljøvennlige og største vaskerier) Haworth Scouring i Bradford, UK. Og ikke minst har norske designere våknet opp til at et utrolig spennende råmateriale befinner seg nærmest foran nesa deres. ”Local is the new organic” har nådd mote- og interiørbransjen.

Må bli stolte av norsk ull

I samarbeid med den kongelige ullkampanjen har norske Norilia (som håndterer 76% av all norsk ull) gått inn for en årlig ulluke. Som nasjon er vi nærmest verdensmestre i å bruke ull. Våre tradisjonsrike kofter, våre bunader og ikke minst den eksplosive økningen av ullundertøy i merino sørger for at ull er en integrert del av vår DNA . Men vi vegrer oss litt for å erkjenne det faktum, samtidig som vi himler med øynene når D&G (Dolce & Gabbanas underlinje) sist vinter så ut som de hadde kjøpt ut nærmeste Husfliden-utsalg. Og når GANT denne vinteren bramfritt har tatt Marius-genseren og gjort den til sin egen.

Designere går foran

Heldigvis er det også norske designere som leker seg med tradisjonen vår og som har fokus på ull. Per Spook, Tine Solheim, Julie Skarland og Arne & Carlos har gjort det hver på sin måte. Om det har vært Marius-mønsteret, selburosen eller reinsdyr – så har de tatt dette ut i verden og brakt det opp på internasjonalt nivå. Arne & Carlos har for øvrig et spennende samarbeid med Røros Tweed.

http://www.rorostweed.no/

Mange egenskaper

Ull er flammehemmende, varmer, avkjøler, fuktighetsregulerende, absorberer såkalte VOCs og karbondioksid, kineserne mener til og med at det har positiv effekt i forhold til elektronisk stråling. Det er bevist gjennom søvnstudier at man sover 25% bedre i ullsengetøy og aller helst på en ullmadrass.

http://www.thewoolroom.com/

Saueklipp på Egertorget

Planen for selve lanseringsdagen 10. oktober er alt fra saueklipping på Egertorget til et pressearrangement i sammenheng med en egen pop-up butikk i Steen & Strøm som skal fremvise det ypperste av norsk ulldesign i samarbeid med Heimen og noen av landets fremste designere (og da ikke bare innen mote).

God norsk ull

Fordi vi er så flinke til å bruke ull i Norge (selv om den i mindre og mindre grad er norsk – men mer og mer importert merino), vil vi i første omgang feire hvor flinke ulldotter vi er. Siden det foregår et eget utviklingsprosjekt med norsk ull ved Haworth Scouring satser man på at denne kvalitetsullen – som er noe av det reneste og mest miljøvennlige i verdenssammenheng, men som hittil har blitt oppfattet som kløende og for grov for moteklær – er norske designere nå svært ivrige til å arbeide videre med dette for neste høst og vinter. Men dette ligger i fremtiden. Cecilie Melli og Chill Norway er foreløpig de to eneste som har utviklet egne produkter med den nåværende 100% norske Raumaullen som er strikket til lekker design på Noravind fabrikken i Finnmark – en fabrikk drevet med vindkraft.

The Cool Project

En ”utvekst” av selve design- og fornyelsesfokuset er The Cool Project er et samarbeid mellom Oslo Fashion Week og Heimen:

http://www.norwegianfashioninstitute.no/?locale=default#press_1108

http://www.oslofashionweek.com/2011/08/the-cool-project-vernissage/

http://www.tekstilforum.no/id/49810.0

Vil ha opprinnelsesmerke

Landbrukets utredningskontor har for øvrig gjort en landsomfattende undersøkelse, og på spørsmålet om sauebonden mener at et norsk ullmerke/opprinnelsesmerke ville øke stoltheten rundt og prioritering av ullproduksjonen, svarer 83 prosent av sauebøndene at et slikt merke ville vært positivt. Sauebønder er generelt positivet til å bruke norsk ull i norsk design- og moteprodukter. Det er 89 prosent av de spurte som svarer ja på spørsmålet om de mener at det vil før til et bedre omdømme for norsk landbruk og norsk ull om den norske ullen i større grad ble brukt i norske design- og moteprodukter. Denne undersøkelsen vil foreligge 1. november i år.

Powered by Labrador CMS