Det var lang kø for å få med seg åpningen av Yellow på Sørlandssenteret.Foto: Yellow
Yellow inntar Norge – store planer om vekst
– Kjente merker, lave priser – det er konseptet til nystartede Yellow. Første butikk ble åpnet på Sørlandssenteret i slutten av juni og butikk nummer to og tre åpner i løpet av november, i henholdsvis Sandnes og Bergen.
Grunnlaget for dette nye,
selvbetjente butikkonseptet er overskuddsprodukter fra hele verden. Alt gjøres
for å få til en mest mulig effektiv drift som sikrer gode priser til forbruker
og som hindrer at gode varer går til spille.
Merkevarekjeden Yellow Retail
AS ble startet opp av Normal-gründer, Michael Eeg og gründerfabrikken
Askeladden & Co.
– Vi har fått en fantastisk
start. Vi hadde fem punkter som vi måtte innfri på konseptet innenfor både
kundeopplevelse og KPI-tall før vi kunne ta beslutningen om at vi ville skalere
raskt, forteller gründer og deleier av Yellow, Michael Eeg.
– De ble innfridd ganske rask,
så derfor setter vi fart og har hentet en rask runde med ekstra kapital fra
eier og nye eiere. Vi, Yellow, går en spennende fremtid i møte, sier
dansken.
Selvbetjente kasser
Yellow er bygget opp på den
måten at kundene selv finner frem og betjener seg selv hele veien med mindre de
ønsker hjelp. Da får de hjelp i butikkene og betjening i kassen. Men kunden får
selv lov til å velge her.
– For andre konsepter er en
betjent kasse kanskje bedre for dem og for kunden. Men for oss så har det vært
en stor suksess. Vi mener selvbetjente kasser er en del av fremtiden, men
det skal sies at det ikke betyr at det vil fungere på alle konsepter, sier Eeg.
Normal inn i klesbransjen
Yellow har hovedkontor i
Kristiansand, og selger kjente kles- og sko-merkevarer til lavpris – inspirert
av utenlandske suksesser som Brands For Less, Dress For Less og T.J.
Maxx.
– Kjente merker kan være så
mye, det som er kjente merker for noen er ukjente merker for andre, sier
Michael Eeg.
Kjeden kjøper opp
overskuddslager og selger sko, klær og tilbehør fra f.eks. Hoka, Adidas, Ganni,
Gant og Boss, de har 18 000 kjente merkevarer og har som mål at kundene kan
gjøre en god deal og oppleve ekte skattejakt.
– Mange aktører sitter på store
lagre av overskuddsvarer. Det kan være fjorårsmodeller, overproduksjon eller
varer som eksporteres til andre lavprismarkeder utenfor Europa. Med Yellow tar
vi Normal inn i klesbransjen, sa Michael Eeg til DN, tidligere i høst.
I butikken er det klær og sko
til dame, herre og barn. Målgruppen er kvinner i alderen 18–60 år, gjerne med
barn og mann som hun handler til, i tillegg til seg selv.
Lett å finne fram
Butikkene har sin egen
spesielle inndeling. Det er delt opp i avdelinger for dame, herre og barn,
videre er det underkategorier sortert etter f.eks. bukser og til slutt er hver
kategori delt opp etter størrelse. Denne løsningen er valgt for at kundene lett
skal finne det de er ute etter. Skal du handle en bukse er det bare å gå rett
til buksene og til din størrelse.
– Kundene opplever det som en
spennende butikk med en masse merkevare til lave priser, en skattejakt og de
syns at det er veldig enkelt at varene er delt opp i størrelser og style. Så vi
jobber jo ut fra at det skal være enkelt for kunden og de ansatte, så det enkle
er ofte det beste. Vår oppgave er hele tiden å sørge for at kundene fortsatt
får en god opplevelse i butikken i form av gode deals og skattejakt, sier Eeg.
Ekspanderer raskt
Til nå har kjeden én butikk i
Norge, den åpnet 29. juni på Sørlandssenteret. Planen videre er å åpne butikk
nummer to, 9. november i Sandnes og nummer tre, 16. november i Bergen.
I 2024 er planen å åpne 12 nye
butikker, én hver måned. Kjeden vil åpne i alle de største byene i Norge, samt
noen litt mindre byer. De går bredt ut og ønsker å få Yellow på hele
Norgeskartet så fort som mulig.
– Trafikken har vært veldig
god, jeg gjør ofte det enkle at jeg teller hvor mange kunder vi har, og tar en
runde på senteret og teller hvor mange kunder som er i andre butikker. Jeg
gjorde det samme på Normal i starten. Det indikerer rask om man har truffet noe
når man så teller samme antall kunder på 5–6 butikker til sammen som vi har. Da
får man troen på at man er inne på noe. Her vil jeg også legge til at
konverteringen er høy for de som også ender med å handle i butikken, sier
danske Eeg.
Lave kostnader hele veien
– Stilen til butikken skal
oppfattes som leken og nysgjerrig, forteller Trude Solvoll Navarsete.
Også når butikkene innredes går
kjeden for å holde budsjettet nede. De kjøper brukt inventar billig, pusser det
opp og gir det Yellow sin gule stil. Når det er ferdig er det ingen som tenker
over at det er gjenbruk. Gul er naturligvis fargen som gjennomgående blir brukt
på logo, plakater, innredning og andre synlige elementer.