Det var lang kø for å få med seg åpningen av Yellow på Sørlandssenteret.

Yellow inntar Norge – store planer om vekst

– Kjente merker, lave priser – det er konseptet til nystartede Yellow. Første butikk ble åpnet på Sørlandssenteret i slutten av juni og butikk nummer to og tre åpner i løpet av november, i henholdsvis Sandnes og Bergen.

Publisert

 Grunnlaget for dette nye, selvbetjente butikkonseptet er overskuddsprodukter fra hele verden. Alt gjøres for å få til en mest mulig effektiv drift som sikrer gode priser til forbruker og som hindrer at gode varer går til spille.

Merkevarekjeden Yellow Retail AS ble startet opp av Normal-gründer, Michael Eeg og gründerfabrikken Askeladden & Co.

– Vi har fått en fantastisk start. Vi hadde fem punkter som vi måtte innfri på konseptet innenfor både kundeopplevelse og KPI-tall før vi kunne ta beslutningen om at vi ville skalere raskt, forteller gründer og deleier av Yellow, Michael Eeg.

– De ble innfridd ganske rask, så derfor setter vi fart og har hentet en rask runde med ekstra kapital fra eier og nye eiere. Vi, Yellow, går en spennende fremtid i møte, sier dansken. 

Selvbetjente kasser

Yellow er bygget opp på den måten at kundene selv finner frem og betjener seg selv hele veien med mindre de ønsker hjelp. Da får de hjelp i butikkene og betjening i kassen. Men kunden får selv lov til å velge her.

– For andre konsepter er en betjent kasse kanskje bedre for dem og for kunden. Men for oss så har det vært en stor suksess. Vi mener selvbetjente kasser er en del av fremtiden, men det skal sies at det ikke betyr at det vil fungere på alle konsepter, sier Eeg.

 Normal inn i klesbransjen

Yellow har hovedkontor i Kristiansand, og selger kjente kles- og sko-merkevarer til lavpris – inspirert av utenlandske suksesser som Brands For Less, Dress For Less og T.J. Maxx. 

– Kjente merker kan være så mye, det som er kjente merker for noen er ukjente merker for andre, sier Michael Eeg.

Kjeden kjøper opp overskuddslager og selger sko, klær og tilbehør fra f.eks. Hoka, Adidas, Ganni, Gant og Boss, de har 18 000 kjente merkevarer og har som mål at kundene kan gjøre en god deal og oppleve ekte skattejakt.

– Mange aktører sitter på store lagre av overskuddsvarer. Det kan være fjorårsmodeller, overproduksjon eller varer som eksporteres til andre lavprismarkeder utenfor Europa. Med Yellow tar vi Normal inn i klesbransjen, sa Michael Eeg til DN, tidligere i høst.

I butikken er det klær og sko til dame, herre og barn. Målgruppen er kvinner i alderen 18–60 år, gjerne med barn og mann som hun handler til, i tillegg til seg selv.

Lett å finne fram

Michael Eeg og datteren Mollie.
– Det er viktig for meg at familien er med på reisen sier Michael Eeg. Her sammen med datteren Mollie.

Butikkene har sin egen spesielle inndeling. Det er delt opp i avdelinger for dame, herre og barn, videre er det underkategorier sortert etter f.eks. bukser og til slutt er hver kategori delt opp etter størrelse. Denne løsningen er valgt for at kundene lett skal finne det de er ute etter. Skal du handle en bukse er det bare å gå rett til buksene og til din størrelse.

Butikkfasade Yellow
Yellow lover følgende: Kjente merker, lave priser – Good deals only.

– Kundene opplever det som en spennende butikk med en masse merkevare til lave priser, en skattejakt og de syns at det er veldig enkelt at varene er delt opp i størrelser og style. Så vi jobber jo ut fra at det skal være enkelt for kunden og de ansatte, så det enkle er ofte det beste. Vår oppgave er hele tiden å sørge for at kundene fortsatt får en god opplevelse i butikken i form av gode deals og skattejakt, sier Eeg.

Ekspanderer raskt

Til nå har kjeden én butikk i Norge, den åpnet 29. juni på Sørlandssenteret. Planen videre er å åpne butikk nummer to, 9. november i Sandnes og nummer tre, 16. november i Bergen.

I 2024 er planen å åpne 12 nye butikker, én hver måned. Kjeden vil åpne i alle de største byene i Norge, samt noen litt mindre byer. De går bredt ut og ønsker å få Yellow på hele Norgeskartet så fort som mulig. 

– Trafikken har vært veldig god, jeg gjør ofte det enkle at jeg teller hvor mange kunder vi har, og tar en runde på senteret og teller hvor mange kunder som er i andre butikker. Jeg gjorde det samme på Normal i starten. Det indikerer rask om man har truffet noe når man så teller samme antall kunder på 5–6 butikker til sammen som vi har. Da får man troen på at man er inne på noe. Her vil jeg også legge til at konverteringen er høy for de som også ender med å handle i butikken, sier danske Eeg.

Navarsete foran et lerret med bilder fra Yellow
– Selvbetjente kasser sikrer en effektiv handleopplevelse og drift og er med på å holde prisnivået nede, sier Trude Solvoll Navarsete.

Lave kostnader hele veien

– Stilen til butikken skal oppfattes som leken og nysgjerrig, forteller Trude Solvoll Navarsete.

Også når butikkene innredes går kjeden for å holde budsjettet nede. De kjøper brukt inventar billig, pusser det opp og gir det Yellow sin gule stil. Når det er ferdig er det ingen som tenker over at det er gjenbruk. Gul er naturligvis fargen som gjennomgående blir brukt på logo, plakater, innredning og andre synlige elementer.

 

 

 

Powered by Labrador CMS