oslo handelstand.jpg

Oslo tenker for smått

Oslo har potensial til å være et Nord-Europeisk sentrum for handel, mote og design, men hittil har vi tenkt for smått om landets hovedstad, mener Oslo Handelsstands Forening.

Publisert

Lars Fredriksen

– Oslo er trolig den eneste hovedstad i verden der ikke handelen er en høyt prioritert plussfaktor i planene for byutvikling, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef i Oslo Handelsstands Forening (OHF).

Han mener politikere og byplanleggere ofte tenker for snevert om handel og ikke ser mulighetene.

– Man er mest opptatt av begrensninger for skilting, fasademerking, bruksendringer og trafikk. Det er lite fokus på hvordan handel kan gjøre byen triveligere, skape bedre opplevelser, bidra til økt turisme og bygge omdømme for byen, sier Fredriksen.

OHF mener politikerne lot en sjanse gå fra seg da de nylig la frem en næringspolitisk plan for hovedstaden uten at handelsnæringen var tatt med.

– Handel er den største næringen i privat sektor i Oslo, og står for 15 prosent av sysselsettingen. Innen detaljhandel alene dreier det seg om 56 000 arbeidsplasser. I fjor var omsetningen 41,5 milliarder kroner, så det er jo litt merkelig at vi ikke inngår i en næringspolitisk plan, sier Fredriksen.

Vil ha vekst

Handelen i hovedstaden har de senere årene vært på vikende front målt mot omsetningsutviklingen både i nabofylket Akershus og landet som helhet. OHF mener utviklingen burde gått motsatt vei.

– Handel er en viktig driver for turismen, og som storby burde Oslo tiltrekke seg kunder fra omkringliggende fylker. For at det skal skje må sentrum by på attraktive myldreområder for handel, kultur, servering og opplevelser, sier Fredriksen.

Han mener Nordstan i Göteborg, der kundene kan kjøre helt frem og parkere under bakken, er et eksempel på svært vellykket helhetsplanlegging av at handelsområde. Samtidig synes OHF at politikerne burde kikke nøye på det som for tiden skjer i Hamburg i Tyskland.

– Der bygges og fornyes det i stor stil. Tilrettelegging for mer handel brukes aktivt for å skape et levende og lønnsomt sentrum, sier Fredriksen.

OHF er opptatt av at det etableres flere gode handelsstrøk som kan bli akser for å binde byområdene bedre sammen. Foreningen ser muligheter i Torggata, rundt Oslo S, i Kirkegata og i Kvadraturen.

Lys og farger

– Hvordan Kvadraturen utnyttes blir avgjørende for å binde sammen Bjørvika med resten av sentrum. Flere flotte bygg kan bli ledige når DnB flytter ut, samtidig som en god del gamle bygninger trenger kraftig oppgradering. Her bør handelen slippe til, men da må vi også få spillerom, sier Fredriksen.

Han ønsker mer aksept for bruksendring og ombygging, at behandlingstiden for søknad om skilting og fasadeendringer må ned og at det blir mer rom for å skape liv med visuelle virkemidler.

– Det er ingen som vil lage Las Vegas i Oslo sentrum, men litt mer lys og farger hadde vært bra for byen og gitt handelen nødvendig reklameeksponering. Mange gater er unødvendig mørke og triste. Jeg tror mange ville like noen flere lyspunkter som Freia-reklamen på Karl Johan, sier Fredriksen.

OHF mener vi bør høyne ambisjonene for hovedstaden i egenskap av å være Norges storstue.

– Hittil har det vært tenkt for smått. Vi burde sikte høyere, med en visjon om å være et Nord-Europeisk sentrum for handel, mote og design, sier Lars Fredriksen i OHF.

Powered by Labrador CMS