Det nye jobbantrekket?

Pierre Robert takler elefanten i rommet

–Vi må slutte å overprodusere og overforbruke, sier Pierre Roberts nye sjefsdesigner, Patricia Nazareno, som begynte sin karriere i Cubus. At det er en viss ironi at en merkevare som selger i dagligvare går i bresjen for dette, er teamet bak Kapsel kolleksjonen smertelige klar over.

Publisert

Under den fullsatte pressefrokosten på Fabrikken på Tøyen, presenterte samtidig bærekraftsansvarlig Margrethe Vikanes og kommunikasjonsansvarlig Bettina Johnsen en underskriftkampanje på Opprop.no (https://www.underskrift.no/vis/8657/) som de har tatt initiativet til sammen med sportsmerket Bergans. Med overskriften ‘Sett fart på det grønne klesskiftet’, er kampanjen ment å kreve at myndighetene sørger for en utjevnet spillebane (‘level playing-field’ som det heter på engelsk) med grep som gjør det økonomisk lønnsomt for produsenter og forbrukere å velge de mer bærekraftige alternativene. Flere forslag er listet opp, som både representerer gulrot og pisk. – Uten at myndigheten kommer på banen, vil ikke de nødvendige endringene fremskyndes.

Pierre Roberts nye sjefsdesigner, Patricia Nazareno, forklarte nøye hvordan hun hadde vurdert om plagg hadde livets rett i Kapsel kolleksjonen.

Mer informasjon til forbruker

Kapsel-konseptet er en liten kolleksjon, hvor hvert plagg må fortjene sin plass, forklarte Nazareno og viste fram utsøkte detaljer, hvordan passformen skulle fungere for nærmest alle, og hvor fleksible bruksområdene er for klærne: – Vi har veldig strenge kriterier, så vi vurderer hele tiden å ikke lage spesifikke plagg. Vi er både opptatt av hvilke fibre vi velger, produksjonen og at vi skal slutte å tenke sesong. Slik været er i Norge, passer det alltid med ull.

Vikanes fortalte at både CO2-avtrykk og vannforbruk i sammenheng med produksjonen bli tydeliggjort på nettsidene. – Dette gjør vi så forbrukerne skal forstå at alt har et avtrykk. Vi er ikke eksperter på å fremskaffe disse tallene, men bruker CEMAsys som hele Orkla-systemet bruker, til å beregne klimaavtrykk. De vil også tilgjengeliggjøre hvor dataene stammer fra. Der det er mulig, forfølger de sin egen verdikjede; men i noen tilfeller må de bruke såkalte nøkkeltall, for eksempel fra Kina.

Patricia Nazareno (t.h.) og bærekraftsansvarlig Margrethe Vikanes var begge åpne om ‘elefanten i rommet’: Overproduksjon og overforbruk. Med Kapsel kolleksjonen håper de at Pierre Robert har tatt et steg i riktig retning.

Stadig uforutsette utfordringer

Pierre Robert er nøye med fiber og materialvalget sitt, og bruker stort sett Svanemerket ull og økologisk bomull, men også noe EcoVero viskose og Tencel, samt biobasert syntetiske materialer. Tencel og andre viskosebaserte tekstiler som benytter cellulose fra plantasjer med monokulturer, har nylig blitt kritisert fordi disse er mer utsatte for skogbrann. – Dette er jo et problem vi kommer til å møte fortløpende på grunn av klimaforandringene, at sauene ikke lenger kan bo i Australia og at bomullsmarkene tørker helt ut, sukket Vikanes.

Sånn sett, kan det jo hende at forbruket vårt kuttes drastisk helt av seg selv, fordi råvarer ikke vil være tilgjengelig. I mellomtiden satser Pierre Robert på ‘sakte mote’ og klær med lang levetid i garderoben. Kolleksjonen legges ut for salg 5. september, og vil være tilgjengelig på nett. Basisplaggene, som singleten som har vært i kolleksjonen hele tiden, vil også være tilgjengelig i dagligvare.

Siri Findal – som vi sist så som skodesigner – har byttet beite til interiør og sto for gjenbruks-scenografien for lanseringen: – Jeg har brukt ting jeg finner i veikanten og restvarer ingen vil ha. Interiør er det neste store feltet som må takle bærekraft.
Powered by Labrador CMS