Fokus på norsk design
Fokus på norsk design og tradisjoner, nye og oversiktlige planløsninger i hallene og godt med plass mellom standene. Dette er noen nøkkelord for Oslo Design Fair, som åpnet på Lillestrøm torsdag.
Det som fram til i fjor var Gave- og Interiørmessen, framtrer etter navneskiftet som et mer moderne, oppdatert og mer ryddig konsept, med fokus på norsk design, tradisjoner og tendenser. Det er gjort mye for å fremheve norsk designtradisjoner og det som skjer blant unge norske designere.
Blant annet med utstillingen 100% Norway, som i år er 100 prosent norsk med produkter både designet og produsert i Norge, kuratert av Benedicte Sunde fra DOGA og Peppe Trulsen fra Norwegian Icons. Utenriksdepartementet, den norske ambassaden i London og Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) står bak utstillingen med Innovasjon Norge, Oslo Design Fair og Norwegian Icons som samarbeidspartnere.
– Norsk design blomstrer som aldri før og det er en ære å kunne vise frem så mye spennende og bra arbeid fra Norge, sier den nye lederen for messen, Grete Sivertsen.
400 utstillere
Den første utgaven av Oslo Design Fair består av 400 utstillere fordelt på 16.000 kvadratmeter. Arrangørene opplyser at 30 prosent flere innkjøpere enn forrige gang er forhåndsregistrert. De leverandørene Tekstilforum snakket med den var fornøyd med starten, med mange besøkende i morgentimene, men merket at det ble færre innkjøpere utover dagen.
Viktig arena
Tekstil, smykker og tilbehør er som vanlig samlet i B-hallen i Norges Varemesse. En blanding av smykker, leverandører av norske ullvarer, smykker, moteklær, sko og tilbehør rettet mot livsstilsbutikker. En del tekstilleverandørene som har motebransjen som sitt hovedsegment tar med seg deler av merkeporteføljen og kolleksjonene til Lillestrøm, det som passer best for livsstilsbutikkene.
For noen er denne messen svært viktig, som for eksempel hege&kristin, som i år deltok for sjette gang. En annen leverandør er Roar og Lise Selbæk i Selected Brands, som var tilbake etter flere års opphold, og som var eget godt fornøyd med åpningen av messa. Cream, KoKo Norway, Educe, MaTilla, Bibba, Duo, Barfota og Sajaco er andre leverandører som ser på Oslo Design Fair som en viktig arena.
Return of the Cosy
Temaet for messen er «Return of the Cosy». Grete Sivertsen er opptatt av å gi det særnorske begrepet koselig et nytt og oppdatert innhold. - Begrepet innebærer ikke nødvendigvis nips og rot. Vi vil vise publikum at det er noe mer; et personlig interiør med god atmosfære som betyr noe for en selv og ikke ser ut som en katalog, sier hun.